5 Temmuz 2024 Cuma

İşte Köy Enstitüleri'nde okutulan ders kitapları! / Samet Can Kocagür





Cumhuriyet'in ilim yuvalarıydı! İşte Köy Enstitüleri'nde okutulan ders kitapları! / Samet Can Kocagür

Köy Enstitüleri, Atatürk’ün “Efendimiz” dediği köylüyü kalkındırmak ve milli üretimin en önemli parçası haline getirmek amacıyla oluşturulan milli bir modeldi. İşte Köy Enstitüleri'nde okutulan ders kitapları!

Köy Enstitüleri modeli üreterek öğrenmek, öğrenirken gelişmeye dayalıydı. Tüketen değil, üreten nesiller amaçlandı. Çünkü o günün en önemli sorunu üretmek ve halkın günlük ihtiyaçlarını karşılamaktı. Eğitim de buna cevap verecek şekilde düzenlendi. Ezberci, kaderci, tüketime dayalı insan değil; üreten ve sorgulayan; her alanda donanımlı ve kültürlü insan tipi yaratmak amaçlanmıştı. Bu konuda da çok önemli kazanımlar elde edildi.

Milli Eğitim Bakanı Yücel, 17 Nisan 1940 günü TBMM'de Köy Enstitüleri Kanunu'nun görüşüldüğü sırada yasanın amacını şöyle tarif eder: "Biz Köy Enstitüsü'nü sadece içerisinde kuramsal eğitim yapılan bir kurum olarak almadık. İçerisinde tarım sanatları, demircilik, basit marangozluk gibi uygulamalı faaliyetler de bulunduğu için okul adıyla anmadık, enstitü diye isimlendirmeyi uygun gördük." (Yücel Söylev ve Demeçleri, s.304-305.)

Köy Enstitüsü sisteminin temel eğitim felsefesi ve ilkeleri özetle şöyleydi: Bütünsellik, çok yönlülük, uygulama bütünlüğü, karma eğitim, planlı yöneltme, kültürde yerelden evrensele, laik çağdaş eğitim, üretkenlik, yapıcı ve yaratıcı ahlâk, teknoloji kullanımı, özyönetim, millete hizmet ruhu ve köylü ile öğretmenin kader birliği.

* * * * * * * * * * * *

KAYNAK: https://www.aydinlik.com.tr/fotogaleri/cumhuriyetin-ilim-yuvalariydi-iste-koy-enstitulerinde-okutulan-ders-kitaplari-415349

* * * * * * * * * * * *

Hiç yorum yok: